-

Ruokavirasto: Nautarekisteri käyttöön 27. huhtikuuta

0 kommenttia

Ruokavirasto ottaa käyttöön uuden nautarekisterin 27. huhtikuuta. Jatkossa eläintenpitäjät voivat tehdä lakisääteiset ilmoitukset nautojen syntymistä, kuolemista, myynneistä, ostoista ja siirroista Ruokaviraston maksuttomalla asiointisovelluksella. Samalla luovutaan vanhoista, paperisista ilmoituslomakkeista.

Suomi.fi-valtuudet tulee antaa viimeistään 25. huhtikuuta, jotta ilmoitusten tekeminen ja tietojen selaus jatkuvat uuden nautarekisterin käyttöönoton jälkeen ilman katkoja.

Uusi nautarekisteri löytyy käyttöönoton jälkeen osoitteesta: https://nauta.ruokavirasto.fi. Sovellukseen kirjaudutaan Suomi.fi-tunnistautumisen kautta, ja kirjautuminen edellyttää pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin, tiedottaa Ruokavirasto.

Uuden nautarekisterin käyttöönottoa edeltää käyttökatko, joka alkaa 21. huhtikuuta klo 8.00 ja päättyy uuden rekisterin käyttöönottoon 27. huhtikuuta.

Ruokavirasto kannustaa varautumaan käyttökatkoon tekemällä kaikki mahdolliset ilmoitukset ja korvamerkkitilaukset ennen katkon alkamista. Kehotus koskee myös tilanteita, joissa ilmoitusaikaa olisi vielä jäljellä. Jos ilmoituksen tekemisen määräaika osuu käyttökatkon ajalle, ilmoituksen voi katkon aikana tehdä lomakkeella sähköpostitse tai postin kautta.

Nautarekisterin asiakaspalvelupuhelin tai sähköiset asiointikanavat, kuten Minun Maatilani tai Anelma, eivät ole käyttökatkon aikana käytettävissä. Nautarekisterin asiakaspalvelu siirtyy käyttökatkon alkaessa Ruokavirastolle.

Lisätiedot Ruokaviraston sivuilta.